Start- en landingsbanen op Schiphol nog veiliger maken

In kaart brengen onvoorziene stroomuitval

Dagelijks maken duizenden vliegtuigen gebruik van de dubbele taxibaan op Schiphol. Deze werd onlangs uitgebreid om het overzicht voor luchtverkeersleiders te verbeteren en wachttijden voor vliegtuigen te verkorten. Bij fluctuaties in stroomverbruik en capaciteit kan de essentiële start- en landingsbaanverlichting echter uitvallen. Om de situatie nóg veiliger te maken en storingen en uitval te voorkomen, brachten we de mogelijke effecten van onvoorziene stroomuitval op de taxibaanverlichting in kaart.

Betrouwbaarheid verlichting

Schiphol doet er natuurlijk alles aan om de betrouwbaarheid van de verlichting te waarborgen, zodat luchtverkeersveiligheid nooit in geding komt. Als je in het vliegtuig zit, lijkt zo’n landingsbaan vrij eenvoudig, maar de gebruikte technologie bleek toch behoorlijk gecompliceerd in elkaar te zitten. Het uitdagende en leuke aan dit project was het feit dat we met zeer complexe techniek werkten, in een zeer complexe omgeving, waarbij we ook nog complexe meetplannen moesten uitvoeren. We voerden meetstudies uit en zetten actieve filters in. Zo helpen we de betrouwbaarheid en continuïteit van de stroom te waarborgen.

Man met masker en kabels

Met power quality-analyzers werden de transformatorvoeding en de noodstroomaggregaatvoeding gemeten. De meetresultaten werden getoetst aan de Netcode-limieten voor normaal en eilandbedrijf. Dankzij onze metingen is de stroomkwaliteit verbeterd, waardoor de installatie goed blijft werken en de veiligheid van alle werknemers wordt gewaarborgd.

Vliegtuig bij zonsondergang

Neem contact met ons op

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? HyTEPS helpt u graag verder! Vul het formulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.  

HyTEPS Engineer

    Scroll to Top