Ondersteuning security lanes met EMC-analyses op Schiphol
Amsterdam Airport Schiphol is de grootste luchthaven van Nederland en een van de meest belangrijke luchthavens in Europa. In 2020 vertrokken en arriveerden er bijna 21 miljoen passagiers. Met 200 winkels en horecagelegenheden, een eigen brandweer, en een elektriciteitsverbruik van 200 miljoen kWh per jaar kunnen we Schiphol vergelijken met een stad, met alle bijbehorende uitdaging op het gebiedt van kwaliteit van stroom en spanning – oftewel Power Quality. HyTEPS is er uiterst trots op hier een bijdrage aan te mogen leveren.
Uitdaging
“In onze security lanes, waar mensen en hun bagage worden gescand en gefouilleerd, gebruiken we beveiligingsapparatuur afkomstig uit de hele wereld,” vertelt Ton Baltus, Manager Installatieverantwoordelijken op Schiphol. “Deze apparatuur is voorzien van een EMC classificatie, maar dat zegt niet alles: wanneer een enkel product met een CE markering thuis voor vervuiling van het netwerk zorgt, is er niet zoveel aan de hand, Maar als je honderden van dit soort apparaten bij elkaar brengt, dan ontstaan er problemen, die niet altijd direct zichtbaar zijn. EMC-vervuiling is echt een sluipmoordenaar. Harmonischen die worden gegenereerd kan apparatuur beschadigen of versneld laten verouderen, de temperatuur kan fors oplopen, of nulstromen worden te hoog waardoor een vermogensschakelaar tript. Wanneer er grote hoeveelheden passagiers op weg naar hun bestemming door de security lanes moeten, kunnen we ons echt geen uitval en vertraging permitteren!”
Doelstellingen
- Opsporen mogelijke EMC risico’s
- Ondersteunen doorlopende beschikbaarheid en werking security lanes
- Inbedrijfstelling van het Actief Harmonisch Filter (AHF)
- Vaststellen van de resultaten na inbedrijfstelling van de AHF
Oplossing
“Samen met het projectteam van Schiphol, leverancier Scarabee en Engie hebben we naar oplossing gezocht,” vertelt Christan van Dorst, Manager Technical Engineering, HyTEPS. “We hebben eerst uitgebreid metingen verricht, samen met adviesbureau Deerns, en vervolgens de uitkomsten geanalyseerd. We ontdekten dat er een probleem was met harmonische stromen in de nulgeleider. Wanneer harmonischen stromen met elkaar in fase zijn, accumuleren deze in de nulgeleider. Het was dus zaak om de driefase-schakeling weer in balans te krijgen.”
“Na overleg met de klant en alle andere betrokkenen, wat er bij deze enorm uitgebreide infrastructuur een flink aantal waren, hebben we op 7 verdelers die de security lanes voeden actieve filters geplaatst. Omdat de lanes gedurende de dag doorlopend volop in gebruik zijn moesten we daar rekening houden bij het kiezen van meetmomenten.”
Resultaten
Christan: “Na het inzetten van een Actief Harmonisch Filter kon een duidelijke vermindering van de totale harmonische stroom (THC) worden waargenomen op alle drie fasen. De sinusgolf van de spanning en de stroom worden minder vervormd dankzij het filteren van harmonische vervorming in de spanning en de stroom. Hierdoor neemt het installatierendement toe.”
“De harmonische stromen in de nulgeleider zijn inmiddels gereduceerd tot een niveau waarop de installatie zonder problemen kan werken,” Aldus Ton Baltus. “Wanneer we een installatie in bedrijf nemen, voeren we altijd een site acceptance test uit. Daar hoort altijd een Power Quality en EMC meting bij. Standaard inspecties en normen schieten op dat gebied tekort, en met de data die we met HyTEPS boven water krijgen kunnen we het belang van EMC en Power Quality goed onder de aandacht brengen. Naar mate de elektriciteitsbehoefte op Schiphol door electrificering steeds groter wordt, wordt Power Quality ook belangijker!”
Na het inzetten van een Actief Harmonisch Filter kon een duidelijke vermindering van de totale harmonische stroom (THC) worden waargenomen op alle drie fasen