Veilige landingen ondersteunen met onderzoek rijbaanverlichting Schiphol
Op Schiphol ligt een dubbele cirkel van rijbanen, die dagelijks duizenden aankomende en vertrekkende vliegtuigen verwerken. Recente uitbreidingen aan dit stelsel zorgen voor meer overzicht voor de luchtverkeersleiding en kortere wachttijden voor vliegtuigen, waardoor Schiphol de veiligheid en dienstverlening vergroot. Baanverlichting is een essentieel onderdeel van deze rijbanen.
Uitdaging
Bij fluctuaties in stroomafname en capaciteit zou, in theorie, uitval van de verlichting kunnen optreden. Om de situatie ter plaatse nog veiliger te maken werd HyTEPS gevraagd om de effecten bij onvoorziene stroomuitval in kaart te brengen.
Aanleiding was het renoveren van de noodstroomvoorziening en (onder)verdeler van rijbaanstation J2. Deze ligt midden op Schiphol en wordt gevoed vanuit het middenspanning ringnetwerk. Bij spanningsverlies schakelt een noodstroomaggregaat automatisch in.
Doelstellingen
- Gevolgen onvoorziene stroomuitval op baanverlichting in kaart brengen
- Storingen en uitval van apparatuur voorkomen
Oplossing
“We hebben uiteenlopende meetonderzoeken verricht en actieve filters ingezet,” vertelt Christan van Dorst, Manager Technical Engineering, HyTEPS. “Zo kunnen we niet alleen helpen om de betrouwbaarheid en continuïteit van de installatie waarborgen, maar ook beschikbare installatiecapaciteit optimaal gebruiken en de energie-efficiëntie verbeteren.”
Er is aan de transformatorvoeding en de noodstroomaggregaat (NSA-)voeding gemeten met Power Quality Analyzers. Tijdens de meting werd de spanning onderbroken, waarna de NSA de energievoorziening overneemt.
Resultaten
“Onze meetresultaten zijn getoetst aan de limieten van Netcode voor zowel normaal als eilandbedrijf. Hierin is te zien dat op basis van de meetresultaten er geen afwijkingen zijn geconstateerd. Het spanningsniveau van de transformator en de generator voldoen ruimschoots aan de norm.”
De harmonische spanning bleek in eilandbedrijf lager dan in normaal bedrijf maar beide niveaus zijn acceptabel. Wel adviseerde HyTEPS de spanning op de tweede fase in normaal bedrijf te verlagen, daar deze relatief hoog bleek.
Dankzij de metingen is de Power Quality verbeterd, waardoor de installatie naar behoren blijft werken en de veiligheid van alle medewerkers gegarandeerd is.
“Je kunt Schiphol qua energieverbruik en complexiteit vergelijken met een flinke stad.” vertelt Ton Baltus, Manager Installatieverantwoordelijken op Schiphol. “Voor mij is het van groot belang om alle mogelijke risico’s inzichtelijk te maken. De metingen van HyTEPS zijn voor ons van groot belang om dit te realiseren, en om na te gaan of nieuwe installaties ons ook precies gaan brengen wat we verwachten.”
De metingen van HyTEPS zijn voor ons van groot belang om dit te realiseren, en om na te gaan of nieuwe installaties ons ook precies gaan brengen wat we verwachten