Elektromagnetische Compatibiliteits-studie borgt werking beveiligd communicatienetwerk Schiphol

In 2016 creëerde kunstenaar Maarten Baas een video-installatie waarin te zien is hoe een werkman, die in een reusachtige klok lijkt ze staan, de verstrijkende minuten optekent en weer uitveegt. Het werk is geïnstalleerd in de internationale terminal van Amsterdam Airport Schiphol, de grootste luchthaven van Nederland en een van de meest belangrijke luchthavens in Europa. De blauwe overall, gele lap en rode emmer van de arbeider zijn een eerbetoon aan de beroemde Nederlandse kunstenaar Piet Mondriaan.

 

Uitgebreid EMC-onderzoek Opsporen mogelijke interferentiebronnen Elektrische veldsterke in kaart brengen SNR verbeteren

Uitdaging

“We merkten echter dat de video-installatie Electro-magnetische Interferentie (EMI) veroorzaakte, die interfereerde met ons T2000 communicatiesysteem,” vertelt Ton Baltus, Manager installatieverantwoordelijken op Schiphol. “Dit is een gesloten beveiligd communicatienetwerk dat gebruik maakt van ruim 600 zendmasten en ook wordt gebruikt door de politie, brandweer en ambulancediensten. Apparatuur kan erg gevoelig zijn voor EMI. De hulpdiensten merkten bijvoorbeeld dat hun walkie-talkies geen bereik hadden wanneer ze in de buurt van de klok stonden. Omdat we ons ontregeling van een kritieke installatie als het T2000 systeem niet kunnen permitteren, hadden we  behoefte om snel een optimale oplossing te vinden.”

Doelstellingen

  • In kaart brengen van Electro-magnetische Interferentie
  • Analyse en rapportage aanleveren om een oplossing mogelijk te maken.

Oplossing

Er was behoefte aan duidelijk informatie over waar in het frequentiegebied de storingen optraden en hoe deze zich verhielden tot het bereik van het T2000-systeem. “We hebben met het team van Schiphol en bouwbedrijf Heijmans het probleem geïnventariseerd. ,” vertelt Christan van Dorst, Manager Technical Engineering, HyTEPS.

“Electromagnetische Interferentie-metingen op zowel geleiding als straling zijn met behulp van een Spectrum Analyzer en directionele antenne uitgevoerd. Er werden ook stroomkwaliteitmetingen uitgevoerd op de voedingen van de klok. “Door deze Elektromagnetische Compatibiliteit (EMC)-studie konden we vaststellen op welke frequenties het T2000 system werkte, en op welke frequenties de klok uitzond. De straling vanuit de klok bleek zó krachtig dat het T2000-systeem volledig werd overstemd. Deze informatie hebben we met de fabrikant van de klok gedeeld, zodat er een definitieve oplossing kon worden gezocht. EMC-onderzoek is één van de specialismen van HyTEPS. Hierbij zijn twee aspecten van belang: het goed kunnen functioneren van apparatuur in een elektromagnetische omgeving (immuniteit) en het minimaliseren van elektromagnetische verstoring aan andere apparaten en de omgeving (emissie).”

Elektromagnetische ruis ontstaat in de nabijheid van de klok wanneer de klok aan staat. Dit wordt door specifieke onderdelen van de klok veroorzaakt waardoor de minimale Signaal-Ruis-verhouding voor de T2000 communicatie niet gehaald wordt. Verstoring van het T2000 systeem rond de klok veroorzaakt wordt door verhoging van Elektromagnetische ruis op het moment dat de klok aan staat. Hub PCs en flat ribbon bekabeling in een specifiek deel van de klok leken dit te veroorzaken. Het effect van de klok op de algemene kwaliteit van de voedingspanning bleek te verwaarlozen. Wel bleek dat 5G communicatie verstoord kon worden in de omgeving van de klok wanneer deze aan staat.

Resultaten

“Al snel werd het probleem aangepakt en inmiddels functioneert de klok al jaren zonder problemen,” vertelt Ton Baltus. “Het werk is niet alleen decoratief, maar ook functioneel en  hoort echt helemaal bij de luchthaven. Als Schiphol een stad zou zijn, zou het in de top 20 van Nederland staan wat energieverbruik betreft. Maar anders dan bij een ‘gewone’ installatie hebben we te maken met een flink aantal verschillende netwerken, waarop uiteenlopende partijen van alles aansluiten. Zeker nu zoveel partijen verschillende partijen hun assets elektrificeren is het belangrijk alles goed in kaart te brengen en te houden. Zo’n EMC-onderzoek van HyTEPS is daarbij essentieel.”

"Al snel werd het probleem aangepakt en inmiddels functioneert de klok al jaren zonder problemen."
Ton Baltus, Manager installatieverantwoordelijken Schiphol