Corné van Straten
Bijna twintig jaar heb ik gewerkt in de elektrotechniek, met name in de installatietechniek. Daar heb ik ervaring opgedaan in engineering en machinebouw, en een serviceafdeling met acht medewerkers heb geleid.
Gedurende mijn carrière heb ik allerlei facetten van het elektrotechnische vakgebied verkend en me gespecialiseerd in service & aftersales in het maritieme segment. Zo heb ik zestien jaar lang relaties onderhouden en service & aftersales werkzaamheden gecoördineerd met werven en bemanning van super jachten. Gedurende deze periode ben ik elke denkbare uitdaging wel een keer tegengekomen.
Frequentieregelaars die flikkerende lichten veroorzaken, bijvoorbeeld. Deze regelaars genereren vaak hogere harmonischen die storingen veroorzaken in andere elektrische systemen aan boord, zoals verlichting. Harmonische vervorming kan ook de werking van gevoelige elektronische apparatuur verstoren – denk aan voedingen van navigatiesystemen. Daarom is het belangrijk om voldoende metingen te doen en installaties goed in kaart te brengen. Zo heb ik in het verleden ontdekt dat er sprake was van meer dan 10% vervuiling in een systeem aan boord. Niemand had dat vermoed, dus dat was een behoorlijke verrassing. Door meten en simuleren kun je oorzaken en gevolgen inzichtelijk maken en een oplossing aandragen.
Enkele maanden geleden kwam ik bij HyTEPS in dienst, waar ik onze service-activiteiten verder ga uitbouwen en professionaliseren. Alle processen worden nu in detail in kaart gebracht en waar mogelijk geoptimaliseerd, zodat we nog sneller kunnen schakelen en preventiever kunnen werken. Het doel is om service steeds minder reactief en steeds meer proactief te maken door problemen tijdig te signaleren, mee te denken en – ook ongevraagd – advies te geven. Proactieve service, zoals regelmatig onderhoud en monitoring, zorgt ervoor dat potentiële problemen vroegtijdig worden geïdentificeerd en aangepakt. Maar écht effectieve service houdt ook in dat problemen snel en efficiënt worden opgelost, wat downtime minimaliseert en de productiviteit vergroot. Bij HyTEPS is heel veel kennis aanwezig, en we willen die nog meer in de praktijk benutten en nog oplossingsgerichter werken.
Er zijn momenteel veel interessante ontwikkelingen, uitdagingen en kansen binnen de elektrotechniek en de jachtenwereld, vooral op het gebied van nieuwe technologieën, reduceren van energieverbruik en het terugdringen van uitstoot. Energiemanagement wordt steeds belangrijker, en HyTEPS draagt hierin bij maar kan daarin een nog grote rol spelen.
Betrouwbaarheid van installaties op één
De eigenaar van een jacht wil uiteraard dat verlichting, communicatieapparatuur en audio- en videoapparatuur onder alle omstandigheden blijven werken. Voor jacht bouwers is het van groot belang dat verbruik, efficiëntie en veiligheid aantoonbaar goed op orde zijn. Door bijvoorbeeld actieve filters in te zetten, kun je meer vermogen uit je generatoren halen en zorgen voor meer efficiëntie. Ook wordt de elektrische installatie betrouwbaarder en is er minder kans op uitval van apparatuur. Een load-managementsysteem kan ervoor zorgen dat het energieverbruik efficiënt wordt verdeeld over de verschillende elektrische apparaten en systemen aan boord. Deze technologie zal steeds belangrijker worden.
Je kunt ook heel veel problemen voorkomen door vooraf de juiste componenten in verschillende combinaties te simuleren. Door het selecteren van de juiste LED-drivers in combinatie met de aangesloten verlichting/spotlights, met een hoge power factor, kun je bijvoorbeeld flicker aan boord van jachten voorkomen. Soms schrijft een lichtarchitect een bepaald type verlichting voor die problemen kunnen geven, maar wij kunnen op basis van onze analyses andere voorstellen doen.
Familiegevoel
In het verleden heb ik regelmatig nauw met HyTEPS samengewerkt en ik ben verheugd dat ik nu deel van het team mag uitmaken. Tijdens mijn sollicitatie ontdekte ik dat ik werknemer nummer 30 zou zijn, wat mij verraste, omdat ik dacht dat HyTEPS een kleiner, compact bedrijf was. De sterke interne structuur, met een goed opgezet ERP-systeem en een koppeling met de financiële afdeling, viel me direct op. De cultuur is precies zoals ik had verwacht: iedereen is erg behulpzaam en denkt mee. Het voelt als een kleiner bedrijf, ondanks de groei, en het ‘familiegevoel’ is behouden gebleven. Dit is iets om te koesteren, want ik heb gezien dat andere groeiende bedrijven moeite hadden om die cultuur vast te houden.
Ooit heb ik met Christan van Dorst van HyTEPS een actief filter heb geïnstalleerd aan boord van een jacht waar problemen waren met flikkerende verlichting. Binnen een week na de melding was de oplossing al geïmplementeerd. We controleerden de voorraad, reisden naar Italië, installeerden het filter en testten het op zee. De jachtenbouwer zag met eigen ogen wat meten, simuleren en filteren kunnen doen, en benaderde HyTEPS als snel met een volgende klus.
HyTEPS heeft een enorme klantenkring, inclusief een aantal met een grote ‘installed base’ van actieve harmonische filters. Dit vraagt om een strak onderhoudsschema en gedetailleerde planning en rapportage. Het is ook belangrijk om na te denken over de gevolgen van recente of geplande aanpassingen aan de installatie, veranderend gebruik of nieuwe eisen en regelgeving. Daarom ben ik begonnen met het in kaart brengen van alle servicecontracten. Wat staat er precies beschreven? Wat wordt er van ons verwacht en onder welke voorwaarden? Waar kunnen we nog meer waarde toevoegen? Welke klanten kunnen nog meer voordeel halen uit onze service? Hoe kunnen we hen nog beter ontzorgen?
Onderhoud werd voorheen vaak uitbesteed aan de technische dienst van bedrijven, maar de systemen en regelgeving worden steeds complexer. Er is steeds meer kennis nodig om het werk goed te kunnen doen – vooral als er problemen ontstaan waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Dan moet je echt heel zeker weten dat alles dat je inbrengt ook helemaal klopt. Bij HyTEPS willen we graag deze uitdagingen aangaan en doorlopend streven naar excellentie in service en klanttevredenheid.