Door Arnau Sans | Oktober 2021

 

"Een grote elektrotechnische ontwikkelaar, werkzaam in de jachtenbranche, vroeg ons om vlamboogstudies uit te voeren op hun meest recente schip. De elektrische installatie aan boord bestond echter uit zowel AC als DC-voedingen. Van de 30 verdeelborden waren er acht ontworpen voor een gelijkstroomsysteem met batterijen en gelijkrichters, maar normen voor vlamboogonderzoek zijn volledig gebaseerd op wisselstroomvoedingen."

Er bestaat volop documentatie over het uitvoeren van vlambogenstudies op elektrische systemen op basis van wisselstroom, maar gelijkstroomnetwerken vereisen een andere aanpak... Uitdagingen die gepaard gaan met het uitvoeren van vlamboogmetingen op een DC-netwerk, met de bijkomende complexiteit van het uitvoeren van vlamboogmetingen op een schip/jacht, maakten dit tot een interessant project!

We hadden nog niet eerder vlamboogmetingen op gelijkstroom uitgevoerd. Een nieuwe aanpak bedenken is altijd uitdagend - en dus ook interessant. We realiseerden ons dat er een groot verschil bestond tussen alles wat we eerder hadden gedaan en wat we nu moesten ondernemen. Dat betekende onderzoek doen, mogelijkheden ontdekken, uitzoeken wat er mogelijk is met de huidige tools, en nieuwe tools ontwikkelen met Python/Excel. Heel spannend!

Bepaalde technische aspecten van het ontwerp waren nieuw voor ons, waardoor we niet konden terugvallen op eerdere ervaringen. Zo was er op een aantal kleine accusets geen beveiliging aangesloten. Maar accu’s die kleiner zijn dan een bepaald formaat beschouwt Lloyds niet als een gevaar waar het gaat om kortsluiting of vlambogen.

Het onderzoeken en achterhalen hoe simulaties van gelijkstroom-vlambogen werken was een belangrijke technische uitdaging. Door dit project heb ik geleerd hoe ik DC-netwerken moet nabouwen in software voor stroomsysteemanalyse. Daarnaast begrijpen we nu veel beter hoe we problemen van klanten kunnen aanpakken, en hoe we de interactie tussen klant en ingenieur kunnen stroomlijnen om de efficiëntie te vergroten.  Onderzoek, kennis en de wil om onze klanten optimaal te ondersteunen hielpen onze ingenieurs bij het vinden van een oplossing voor deze uitdaging.

Een volledig overzicht van de elektrische installatie maakte het mogelijk om samen met de klant mogelijk onveilige locaties te identificeren en oplossingen voor het verbeteren van vlamboogveiligheid op deze locaties te bespreken. De ingenieurs van het HyTEPS Power Competence Center hielpen de klant om het beveiligingssysteem te verbeteren en mogelijk catastrofale situaties op zee te voorkomen! Bovendien kan de klant zich nu nog beter in de markt zetten als een bedrijf dat een veiligheid voor haar klanten garandeert.